Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Vzorky od lékařů a z odběrových pracovišť svážíme ekologicky i ekonomicky

vzorky-od-lekaru-a-z-odberovych-pracovist-svazime-ekologicky-i-ekonomicky.png 30.11.2017 | Zdeněk Soudný

Zatímco dříve firmy usilovaly především o vysokou efektivitu za co nejnižší náklady bez ohledu na dopady na životní prostředí, v posledních letech se trend začíná pomalu měnit. Vedení synlab czech se již před několika lety začalo zajímat o udržitelný rozvoj, snižování emisí, hluku, které automobily produkují, a cesta logicky vedla k vozům na alternativní pohon a k elektromobilům. Tomuto trendu jsme proto začali přizpůsobovat i náš vozový park. Ten nyní disponuje celkem 178 vozidly, největší počet kilometrů najezdí přesně stovka z nich a slouží ke svozu odběrů a vzorků od lékařů a z odběrových pracovišť do laboratoří. Téměř 80 % těchto vozů tvoří ty na alternativní pohony – CNG a elektromobily.

Vozidla synlab czech, která putují mezi laboratořemi a odběrovými pracovišti, ročně najedou téměř 4,5 milionu kilometrů, z nichž významnou část obstarají právě vozy na CNG. Vozidla na elektropohon jsou naopak vhodnější pro kratší trasy po městech a průměrně denně najedou 150 až 170 kilometrů. První elektromobil, Volkswagen e-Up!, společnost pořídila již před čtyřmi lety. Později k němu přibyly ještě tři vozy Tesla Model S a tři Nissan Leaf. Vozidla na CNG slouží ke svozu vzorků od října roku 2014, kdy společnost převzala od Porsche Praha prvních 25 vozů Škoda Octavia na tento pohon. Jednalo se o jeden z prvních fleetových prodejů ekologických automobilů Škoda a od té doby se jejich počet ve vozovém parku synlab czech zvýšil na 70. Do konce tohoto roku chce společnost rozšířit vozový park o čtyři další elektrovozy i další vozidla na CNG. Naplňuje tak svůj závazek co největší šetrnosti k životnímu prostředí – ekologická stopa oproti běžným vozům je méně než poloviční.

Převoz biologických vzorků z ambulancí lékařů a z odběrových pracovišť do našich laboratoří zajišťuje 135 speciálně proškolených řidičů. Nejdelší svozová trasa měří 530 kilometrů a vede z Prahy přes Hradec Králové, Trutnov, Jilemnici, Vrchlabí a Liberec zpět do Prahy. Naopak nejkratší trasa má pouze 85 kilometrů a vede po Praze. Vozy pro převoz krve a vzorků musí samozřejmě splňovat normu kvality. V každém jsou dva boxy na uložení odebraných vzorků, jeden elektrický a jeden neelektrický, oba s teploměry, aby bylo možné sledovat, že je dodržena optimální teplota během transportu. Součástí výbavy každého vozu je i přepravka na svoz infekčních odpadů od lékařů na sběrná místa.

******

Na další zajímavosti o vozovém parku synlab czech jsme se zeptali Tomáše Hofmana, vedoucího oddělení dopravy synlab czech.

Co přesně vaše pozice obnáší?

Starám se o kompletní vozový park naší firmy, to znamená o všechny vozy, ale i leasingy. Spadají pode mě i zaměstnanci v dopravě, tedy hlavně řidiči. Hlídám, aby jezdili tak, jak mají, například i správně oblečení, a aby dojeli včas tam, kam mají. Řešíme všechny jejich trasy po České republice i na Slovensku. V různých regionech máme svoje dispečery, kteří řídí denní práci a aktuální požadavky. Nicméně já jsem zodpovědný za to, aby systém jako celek fungoval.

Z jakého důvodu jste se rozhodli pro pořízení elektrovozů?

V první řadě to byla ekologie. Jelikož momentálně jsou ta vozidla dražší než normální a jsou tam k tomu ještě další omezující prvky, v podstatě to je asi jediný důvod, který nás k pořizování elektrovozů vede. Jde o náplň strategie naší společnosti, podle které se snažíme o co nejmenší ekologickou zátěž, takže chceme mít i vozový park „zelený“. 


Jak řešíte nabíjení elektrovozů? Máte jen vlastní nabíječky, nebo využíváte i ty veřejné?

V současné době máme jednu rychlonabíjecí elektrostanici v laboratoři v Jankovcově, kde nabíjíme naše svozová vozidla, která jsou v Praze. Ještě máme řadu wallboxů – víceméně v každé naší laboratoři. Ty ale nenabíjí úplně rychle, jedná se o střední cestu mezi nabíjením ze zásuvky a rychlonabíječkou. Nedávno se nám podařilo získat podporu EU na výstavbu dalších dvou rychlonabíjecích stanic, která by měla začít v nejbližší době. Jedna z těchto stanic by měla být v Českých Budějovicích, druhá v Brně. Kromě vlastních nabíječek někdy využíváme i ty veřejné. Například mezi Prahou a Brnem, u Humpolce, jsou také veřejné rychlonabíjecí stanice. Takže když se někdo s elektromobilem potřebuje narychlo dobít, samozřejmě je využije.

Jaké jsou náklady na údržbu elektrovozů ve srovnání s běžnými automobily?

Náklady vyloženě na údržbu a servis jsou samozřejmě nižší, jelikož tam není například olej a víceméně se toho nedá moc rozbít. Ale samotná pořizovací cena elektrovozů je vyšší.

Které další výhody má používání vozidel na ekologický pohon?

U elektromobilů je pro nás značná výhoda i to, že můžeme parkovat ve všech parkovacích zónách v Praze pouze za 100 korun ročně.

Jakou úsporu v nákladech na logistiku jste díky vozidlům na ekologický pohon zaznamenali?

U elektrovozů to vzhledem k pořizovací ceně není téměř nic, u CNG naopak spoříme poměrně hodně. Úspora nám vychází na 70–80 haléřů na kilometr oproti běžným palivům.

Jak řešíte situaci, když se při přepravě vzorků stane dopravní nehoda?

Když máme nehodu, tak podle rozsahu okamžitě zajišťujeme náhradní vozidlo na svozovou trasu. K havarovanému vozidlu navíc okamžitě vyjíždí další náš vůz, který převezme materiál, aby se ihned dostal do laboratoře. Svoz tedy dokončuje někdo jiný a všechny lékaře na trase informujeme, že se něco takového stalo. Lékaři by to ale prakticky neměli pocítit. Nehody většího rozsahu se stávají opravdu výjimečně. Většinou řešíme jen ťukance, kdy řidič po sepsání protokolu pokračuje dál.

 

Tomáš Hofman, vedoucí oddělení dopravy synlab czech s. r. o.

Vystudoval střední hotelovou školu a krátce pracoval jako číšník. V roce 1995 nastoupil do společnosti KlinLab jako řidič a po třech měsících začal pracovat na pozici zástupce vedoucího dopravy. Od roku 2005 zastával v KlinLabu funkci vedoucího dopravy. Poté, co se společnost v roce 2010 spojila se synlabem, převzal dopravu celého synlab czech. V roce 2014 mu přibyla i doprava synlab slovakia.

Ve své pozici se snaží stále hledat nové možnosti zlepšení a zkvalitnění služeb. V poslední době se také hodně zaměřuje na ekologické aspekty, aby zátěž pro životní prostředí byla co nejmenší.


Tento článek je součástí vydání
Synlabianer 2017/04
Zobrazit jako .PDF
vzorky-od-lekaru-a-z-odberovych-pracovist-svazime-ekologicky-i-ekonomicky.png
studie-sustain.jpg 15.02.2017
MUDr. Ladislav Krajči, CSc.

Nejčtenější





Fekální bakterioterapie – netradiční možnost léčby rekurentní klostridiové kolitidy18.07.2016 | RNDr. Antonín Valkoun, CSc. | Mgr. Alena Jelínková

Reprodukční imunologie15.02.2017 | Ing. Anabela Čížková | MUDr. Barbara Trnková

Klíšťová encefalitida18.07.2016 | MUDr. Natálie Mészárosová